dinsdag 26 januari 2010

Typisch Belgisch ...

Hmm de titel klinkt alvast weer een beetje gefrustreerd hé ... nu ja dat klopt ook wel.
Vanmorgen dacht ik de postbode te horen, dus ik stormde naar beneden ... Ah ja de oproepingen van de rechtbank komen per aangetekend schrijven, dus ja daar wil je op tijd voor aan de deur staan hé. Anyway ... er zat niks interessant tussen. Ik moest vandaag toch nog enkele andere telefoontjes doen (tandarts, winkel voor Kenny, ...) dus kreeg ik het idee om zelf even naar de jeugdrechtbank te bellen. Dus ikke m'n stoute schoenen aan en gebeld. Wat blijkt ??? Ja ze hebben ons verslag goed ontvangen op de griffie, maar er stond nog niks op de rol. Maw er was nog geen datum voorzien. Hoezo ??? Ah, wij moeten zelf eerst een brief naar de jeugdrechtbank sturen met de vraag of ze ons dossier weer willen openen en ons op de rol willen zetten! Bon, geen probleem ... dat zal ik eens rap regelen se. Maar ik vind het anderzijds wel best straf dat ik achter deze info weer zelf heb moeten horen. Hadden ze dit dan niet kunnen zeggen bij het afsluiten van het MO? Of een briefje van Kind en gezin waarin stond dat we nu zelf opnieuw contact moeten opnemen met de jeugdrechtbank? Nee, dat zou niet echt Belgisch geweest zijn waarschijnlijk.
Ach ja, nog een geluk dat mijn geduld niet eeuwig bleef duren en ik dus niet gewacht heb tot volgende maand ofzo hé. Dus snel een briefje typen en straks onmiddellijk op de post steken. Volgens de griffie hebben zij dan ongeveer een maand de tijd om ons op te roepen.
Helaas gaat de infodag 23/2 bij HKM dus wel aan onze neus voorbij gaan, want helaas heb je niet alleen je definitief vonnis nodig, maar ook het geschreven verslag hiervan en dat krijg je pas enkele weken na het vonnis zelf. Ach ja, nu maar hopen dat we nu wel snel een oproepingsbrief krijgen van de jeugdrechtbank.

Groetjes,
Eef

5 opmerkingen:

Kirsten & David zei

Had ik nog nooit van gehoord, van het heropenen van het dossier. Maar goed dat je zelf eens gebeld hebt.
Voor de intake is het inderdaad wachten op verslag OM, maar dat loopt relatief vlot hoor.
Nog veel succes en groetjes.

lore zei

Hey, ik heb ook nog nooit geweten dat je na het onderzoek op de rol gezet wordt (zijn bezig met 2e procedure). Maar hebben jullie een verzoekschrift ingediend op de rechtbank vlak na de cursus? Want zo hebben wij het gedaan, na aanmelding bij k&g, je op de rol laten zetten met een aanvraag en verschillende documenten die je op de gemeente moet aanvragen.
groetjes
Lore

Sabine zei

Heel bizar! Jullie moesten toch ook naar Leuven hè? Wij hebben onze zaak niet terug op de rol moeten zetten door een brief te sturen hoor. Dat zal dus weer veranderd zijn. Goed om weten voor de volgende keer. :-)

Kurt en Sophie zei

Frustrerend ! Ook wij kunnen ons niet herinneren dat we daarvoor zelf contact moesten nemen (rechtbank Gent). Maar allé, vanaf nu dus hup vooruit !
groetjes
Sophie

Unknown zei

Beste Eefje
Ik volg je blog, heb zelf al 1 Kazachje geadopteerd, en een tweede is "op komst". Voor het infomoment bij HKM moet je het verslag van het openbaar ministerie niet hebben hoor (dat duurt nog een maand of 2 en dat heb je pas nodig voor de intake zelf), in principe heb je voor het infomoment wel de brief van de rechtbank nodig waarin het positieve vonnis vermeld staat... mar misschien kan je eens bellen met HKM en je situatie uitleggen en zeggen dat er al een positief vonnis is uitgesproken 'op datum van' maar dat je het vonnis nog niet op papier hebt en vragen of je toch niet mag komen de 20ste... (anders zal je inderdaad weer 2 maanden moeten wachten) Verder wens ik je nog veel doorzettingsvermogen toe, het vraagt allemaal veel geduld maar het loont ECHT de moeite! veel succes, Karin